15 JAAR AYURVEDA YOGA en DORN PRAKTIJK in Amsterdam & Breukelen

Ayurveda voeding en leefstijl voor vata pitta kaphaayurveda 6 smaken

Voeding en leefstijl zijn in ayurveda hele belangrijke aspecten voor het gezond blijven, helpen bij genezen van klachten zoals obstipatie constipatie / diarree / winderigheid /opgeblazen gevoel na het eten/ buikkrampen/ ea maagdarm gerelateerde klachten, bij afvallen/gewichtsverlies, ziekte van Crohn, prikkelbaardarmsyndroom, lekker in je vel zitten of de kwaliteit van je leven verbeteren. In de huidige westerse maatschappij worden er steeds weer nieuwe diëten bedacht, maar in ayurveda blijft de visie t.a.v. voeding, levensmiddel en dieet en leefstijl dezelfde. Namelijk deze is gebaseerd op het fundamentele principe dat alles – de mens, de omgeving en de voeding – in het leven is opgebouwd uit de vijf natuur elementen, aarde, water, vuur, lucht en ether, samenkomend in de 3 bio-energieën vata pitta en kapha. Het is dus van belang om te weten welke elementen bij jou dominant zijn of welke uit balans zijn of in welke levensfase (kapha- kind zijn, pitta – volwassenheid, vata – senioren) jij je bevindt en welk seizoen het is, je geografische verblijfplaats. Dat bepaalt voor een belangrijk deel welke voeding en drank je wel en beter niet kunt eten & drinken.

De mens heeft voeding nodig om zichzelf in leven te houden en om al die processen in het lichaam en de geest goed te laten verlopen, daarom zou je het ook i.p.v. voeding kunnen hebben over “levensmiddelen“. Voeding als middel tot leven.

Ayurveda zegt: voeding is je medicijn.

Ook van belang is in de ayurvedische voedingsleer dat de levensmiddelen 6 smaken rijk moeten zijn: zoet, zuur, zout, bitter, scherp en wrang. Dit is nodig om alle weefsels (van plasma tot ovum) van de juiste bouwstoffen te kunnen voorzien. Ook in het bepalen van de hoeveelheid voeding van een bepaalde smaak is de constitutie en de eventuele disbalans van belang. Bedenk dus dat het structureel weglaten van een smaak, bijv. zoutloos eten op termijn voor een probleem kan zorgen in bepaalde weefselstructuren en klachten kan veroorzaken.ayurvdische soep pompoen wortel

Een voorbeeld: iemand met een hoofdzakelijk kapha constitutie zal voorzichtig moeten zijn met voedingsmiddelen die veel water en aarde elementen (de zoete smaak) bevatten, omdat hijzelf ook uit de elementen aarde en water is opgebouwd en een overmaat van gelijksoortige elementen kan een disbalans veroorzaken, die uiteindelijk kan leiden tot ziekte. Denk hierbij aan overgewicht obesitas.

Daarnaast is de manier waarop je eet, aan tafel of achter de computer of tv, zittend of staand, rustig en goed gekauwd of snel, essentieel voor de opname en goede stofwisseling. Hierdoor kunnen spijsverteringsklachten ontstaan of voorkomen worden. Een juist dieet op de juiste manier genuttigd kan ondersteunend werken bij het oplossen van allerlei ziektes en klachten (denk aan een opgeblazen gevoel/flatulentie, constipatie, hypoglycaemie, overgewicht)

Algemene ayurveda voeding adviezen voor vata pitta en kapha

ayurvedapraktijk logo– maaltijd moet altijd 6 smaken rijk zijn, bij disbalans van Vata Pitta Kapha kun je 1 of meerdere smaken benadrukken in je voeding.

ayurvedapraktijk logo– Eet zittend, kauw goed, wandel 15-20 min na je warme maaltijd

ayurvedapraktijk logo– vul de maag voor 1/3 met voeding- 1/3 met vocht- 1/3 leeg

ayurvedapraktijk logo– eet zoveel als je in 2 handen tegen elkaar gevouwen als kommetjes kunt vullen

ayurvedapraktijk logo– eet fruit gescheiden van of ½ uur voor je maaltijd

ayurvedapraktijk logo– eet en drink producten van dezelfde temperatuur

ayurvedapraktijk logo– het is niet alleen belangrijk wat je eet (biologisch, ecologisch) maar ook hoe je eet, hoeveel je eet en wanneer je eet!

Voeding en Leefwijze: Adem doet leven. Zuurstof is eveneens voeding voor lichaam en geest. Een juiste ademhaling zorgt voor ontspanning in het hoofd, ontspanning in de spijsvertering. Regelmatig doen van ademhalingsoefeningen helpt het lichaam en de geest.ayurvedisch groenten verbouwen

Ook een goede nachtrust voedt je lichaam en je geest met nieuwe energie om de volgende dag weer fit te beginnen. In de dag- en nachtritmes komen eveneens de 3 bio-energieen aan de orde, 2 maal per dag is vata, vervolgens kapha en daarna pitta dominant in de natuur. En dat kun je merken aan de kwaliteit van de energie op dat moment in de lucht en in je eigen lijf. En slapen overdag, een powernap van maximaal 30 minuten kan je helemaal oppeppen, maar langer kan leiden tot gewichtsproblemen.

Wilt u meer weten over hoe u de ayurveda zienswijze kan leren toepassen op uw voedingpatroon en leefstijl of bij overgewicht of bij maagdarmkanaal klachten (oprispingen, winderigheid, krampen, diarree, spastische darm, constipatie, obstipatie ea) dan kunt u een afspraak maken voor een voeding- en leefstijlconsult op mijn mobielnummer of emailadres, zie praktijkpagina.

Lees ook het Artikel in GezondNu 2008: Oosterse gezondheid : TCM en Ayurvedische voedingsleer (in dit artikel is een deel over voeding voor de geest eruit gehaald, waarschijnlijk door ruimtegebrek, klik hier om dit stukje te lezen.)

Lees ook het Artikel in Over Gewicht: Ayurveda kennis van het leven: Ayurvedische voedingsleer toepassing bij overgewicht